همه ما می دانیم که دیجی کالا در حال حاضر یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در ایران است. این فروشگاه توانسته محبوبیت زیادی در بین مردم کسب کرده و اعتماد آنها را نیز جلب کند. افراد زیادی به دنبال راز موفقیت دیجی کالا هستند؛ آنها می خواهند بدانند دلایل رشد دیجی کالا چیست؟ استراتژی دیجی کالا برای موفق شدن چه بوده است؟ در ادامه می خواهیم از اصلی ترین دلایل موفقیت دیجی کالا برای شما بگوییم.

راز های موفقیت دیجی کالا + دلایل موفقیت آن

دیجی کالا دو خصوصیت بسیار مهم دارد که سبب موفقیت آن شده است؛ این دو ویژگی پر اهمیت یعنی امکان نظر دهی برای کاربران و مقایسه محصولات است. دیجی کالا با استفاده از این دو خصوصیت توانسته تمام رقبای خود را در این زمینه از میدان به در کند.

از دید کلی راز موفقیت دیجی کالا به دو دسته تقسیم می شود؛ یکی مربوط به ظاهر سایت (بخش کاربری سایت) است و دیگری مربوط به باطن و استراتژی داخلی دیجی کالا است که اگر این موارد را در هر فروشگاه اینترنتی واقعا اجرا کنید، حتما موفق می شود.

 

1. جمع آوری مشخصات کاربران و ارسال پیوسته ایمیل

طبق تحقیقات انجام شده روی رفتار کاربران اینترنت، حدود 95 درصد از کاربران پس از خارج شدن از یک سایت، آن سایت را گم می کنند و دیگر نمی توانند به آن مراجعه کنند. یکی از دلایل موفقیت دیجی کالا، استفاده از صفحه فرود است. دیجی کالا از مشتریان خود ایمیل، شماره موبایل و نام آنها را می خواهد؛ سپس در بازه های زمانی خاص و برنامه ریزی شده، اقدام به ایمیل مارکتینگ می کند.

برای مثال در روز مادر، صفحه فرودی با انواع محصولاتی که مردم در طبقه های مختلف خریداری می کنند، آماده می کند. سپس با ارسال ایمیل به مشتری های قبلی، آنها را به این صفحه دعوت می کند. با این کار علاوه بر اینکه دائما وب سایت خود را به مشتری ها یادآوری می کند، محصولات مناسب هر زمان را نیز به صورت هدفمند به مشتریان خود نشان می فروشد.

 

2. عوامل ظاهری در سایت

  • بخش نظرات قوی و پاسخ دهی به نظرات کاربران

  • نمودار پیشرفته تغییر و نوسانات قیمت محصولات

  • امکان مقایسه حرفه ای محصولات

  • اطلاعات کامل و جامع در مورد هر محصول

  • قالب با رنگ های روشن و رعایت روانشناسی رنگ در خرید

  • بروز بودن موجودی کالا ها و موجود بودن بیشتر محصولات اصلی

  • پشتیبانی فعال و همیشگی

  • گارانتی تعویض محصول

  • تخفیف های ویژه و خلاقانه

  • جست و جوی پیشرفته بر اساس فیلتر ها و ویژگی های محصول همچون جستجو بر اساس برند و حداقلی و حداکثری قیمت و مشخصات وسیله مورد نظر

  • 3. تولید محتوای حرفه ای 

    یکی از دلایل مهم موفقیت دیجی کالا، تولید محتوای حرفه ای آن است. دیجی کالا بخشی را تحت عنوان دیجی کالا مگ یا مجله دیجی کالا دارد که در آن محتواهای مختلفی را قرار می دهد. شما می توانید در این بخش اطلاعات زیادی را در مورد علم و فناوری، محصولات جدید، سرگرمی و … به دست آورید.

    اما بهتر است بدانید که تولید محتوای دیجی کالا تنها به محتوای متنی محدود نمی شود؛ این مجموعه با استراتژی های خاصی که دارد، به صورت تخصصی در زمینه تولید محتوای تصویری و ویدیویی نیز فعالیت می کند. به همین منظور در سال 1390، رسانه ای را تحت عنوان ” رسانه تصویری دیجی کالا ” یا ” DigiKala TV ” راه اندازی کرد. این رسانه برای اولین بار در ایران اقدام به ارائه محتواهای آموزشی ویدیویی کرد.

    استراتژی دیجی کالا برای جذب مشتری آن هم به شیوه تولدی محتوای ویدیویی سبب شد تا بتواند به عنوان یک مرجع مهم و قابل اعتماد برای کسب اطلاعات در زمینه های مختلف برای کاربر تبدیل شود.

     

    4. به کارگیری سیستم مارکت پلیس

    یکی دیگر از دلایل موفقیت دیجی کالا، استفاده از طراحی سایت چند فروشندگی است. دیجی کالا توانسته است به خوبی سیستمی را راه اندازی و مدیریت کند که تمامی فروشندگان از سراسر کشور، بتوانند در این سایت فروش داشته باشند. همین مسئله توانسته است تنوع کالایی این سایت را افزایش دهد. از طرفی علاوه بر تنوع محصولات، تنوع قیمت و رقابت میان فروشندگان نیز، سبب افزایش کیفیت فروش شده است. همین مسئله به راحتی رضایت کاربران را جلب کرده است.

    5. خدمات و پشتیبانی قوی

    از دیگر دلایل موفقیت دیجی کالا می توان به خدمات و پشتیبانی قوی آن اشاره کرد. شما می توانید به راحتی و با ضمانت اصالت کالا، محصولات مورد نظرتان را تهیه کنید. علاوه بر ضمانت اصالت کالا، دیجی کالا استراتژی های دیگری را نیز در پیش گرفته است. سهولت خرید، امکان مقایسه محصولات با یکدیگر، ضمانت بازگشت وجه تا 7 روز، تضمین قیمت، حمل رایگان، تنوع بالای محصولات، ارائه طرح های ویژه فروش و …. از جمله خدماتی است که در دیجی کالا عرضه می شود.

     

    6. طرح های وفاداری مشتری

    یکی از راهکارهایی که به شما کمک می کند تا در سطح اینترنت حضور دائمی داشته باشید، جذب مشتری های وفادار است. ممکن است مشتریان زیادی برای خرید از سایت شما مراجعه کنند اما زمانی می توانید به سود بیشتری برسید که آنها را به مشتری دائمی و وفادار تبدیل کنید. استراتژی دیجی کالا برای جذب مشتری های وفادار به این گونه است که با ارائه تخفیفات ویژه، سعی کرده است آنها را برای خرید مجدد به فروشگاه جذب کند.

     

    7. طراحی حرفه ای صفحه محصول

    طراحی صفحه محصول دیجی کالا بسیار حرفه ای بوده است و کاملا برای جلب اعتماد کاربران طراحی شده است. طراحی صفحه محصول جذاب و کاربر پسند یکی از دلایل رشد دیجی کالا و فروشگاه های اینترنتی است. دیجی کالا در طراحی صفحه محصولات به موارد زیر پرداخته است:

    طراحی فیلتر و جستجوی پیشرفته ی محصولات

    لیست فروشندگان محصول و امتیاز هر فروشنده

    درج نمودار قیمت محصولات در بازه زمانی مشخص

    تحلیل و بررسی تخصصی محصول

    قرار دادن تصاویر گرفته شده کاربران از محصولات خریداری شده

    انتشار دیدگاه های مثبت و منفی کاربران در مورد محصول