تمامی مطالب آموزش سایت، 14 مورد زیر را به عنوان ویژگی های یک سایت خوب ذکر می کنند:

1. استفاده از ابزارهای تحلیلی

یکی از اولین ویژگی های یک سایت خوب، استفاه از ابزار های تحلیلی است. پس از طراحی سایت خود و راه اندازی آن باید کد ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس را داخل آن قرار دهید و به کمک گزارش های آن ها، عملکرد سایتتان را بهبود بخشید.

چون چنین ابزارهایی به عنوان مثال به شما نشان می دهند چقدر بازدیدکننده دارید، از کدام صفحات سایت شما بیشتر بازدید می کنند و ورودی کدام کلمات کلیدی بیشتر است.

2. قرار دادن دکمه های مربوط به رسانه های اجتماعی

فعالیت شما در اینترنت تنها نباید محدود به سایت شود، بلکه حضور در رسانه های اجتماعی مختلف نیز برای گسترش پایگاه کاربرانتان مهم است. یکی دیگر از ویژگی های یک سایت خوب قرار دادن دکمه های مربوط به این پلتفرم ها در معرض دید کاربر است.

در این رسانه ها نیز باید فعال باشید و حداقل هر هفته یکبار یا هر روز پستی بگذارید. اگر برای برنامه ریزی پست ها مشکل دارید، می توانید از نرم افزار های مخصوص استفاده کنید.

تعامل بیشتر با کاربران در چنین شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند آن ها را به سمت سایت خود هدایت کنید و برای افزایش ترافیک سایت و فروشتان مفید است.

3. انتشار محتوای باارزش و کاربرپسند بودن

هر نوع کاربری باید بتواند از سایت شما به راحتی استفاده کند؛ بنابراین مواردی مانند اندازه فونت، رنگ ها، ویژگی تبدیل صحبت به متن و استفاده از عکس های با معنی را رعایت کنید. اما در خصوص انتشار محتوای باارزش، این را بدانید که تنها ارائه اطلاعات در مورد شرکتتان و محصولات آن در وب سایتتان کافی نیست. باید محتوایی بنویسید که کاربران را جذب کند.

برای مثال، اگر محصول شما در مورد نوعی گجت است، باید با کمک محتوای غنی (متن، عکس و فیلم) عملکرد آن را به مخاطبانتان نشان دهید. همچنین آن ها باید با محتوای شما، تمام سؤالات خود در مورد این ابزار را بگیرند.

4. امنیت

معمولاً کاربران به وب سایت هایی مراجعه می کنند که امنیت داشته باشند. به همین علت وب سایت ها، به ویژه فروشگاه های اینترنتی، باید برای دریافت گواهینامه HTTPS اقدام کنند. زیرا این گواهینامه به عنوان یکی از ویژگی های یک سایت خوب، نشان می دهد کاربران نیازی نیست نگران مواردی مانند دزدی اطلاعاتشان باشند.

5. سرعت

از دیگر «ویژگی های یک سایت خوب» داشتن سرعت لود بالا است. هیچ کس منتظر نمی ماند تا صفحه یک وب سایت یا محتوا بعد از مدت زیادی بارگذاری شود.

معمولاً بهترین زمان برای بارگذاری سه ثانیه است و این سرعت روی افزایش ترافیک سایت و رتبه آن در نتایج جستجوی گوگل نیز تأثیر خواهد گذاشت. باید به کمک بهینه سازی قالب سایت و تکنیک های دیگر (استفاده از عکس های کم حجم یا فشرده سازی آن ها) سرعت سایت خود را بالا ببرید.

6. طراحی ساده

در بین ویژگی های یک وب سایت خوب، طراحی آن بیشتر به چشم می آید که هر چقدر ساده تر باشد، در جذب کاربران مؤثرتر است.

سعی کنید در استفاده از عکس ها و رنگ ها دقت زیادی کنید. همچنین زمان طراحی سایت خود استفاده از رنگ های متضاد را فراموش نکنید. به عنوان مثال رنگ متن محتوا مشکی و پیش زمینه سفید باشد یا برعکس.

7. سازگاری با دستگاه های همراه و داشتن نقشه راه و نوار مسیریابی

امروزه اکثر افراد از گوشی های همراه برای جستجو در اینترنت استفاده می کنند. در نتیجه، بهتر است سایت شما برای لود روی دستگاه های همراه از گوشی های هوشمند گرفته تا تبلت و گجت های دیگر مشکل نداشته باشد. ابزارهای مختلفی وجود دارند که به وسیله آن ها می توانید ریسپانسیو بودن قالب سایت خود را بررسی کنید.

همچنین داشتن نقشه راه و نوار مسیریابی را می توان یکی دیگر از ویژگی های یک سایت خوب دانست. بخش راهنمایی یا نوار مسیریابی مانند GPS است و به کاربر کمک می کند تا محتوای مربوطه را در وب سایت شما راحت تر پیدا کند. اگر وب سایت شما محتوای زیادی دارد، بهتر است نوار جستجو بگذارید تا مخاطبان به سرعت محتوای مورد نیز خود را پیدا کنند.

8. رعایت اصول بهینه سازی موتورهای جستجو

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به معنای رعایت اصولی است که به موتور های جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ کمک می کند تا وب سایت شما را پیدا کنند و در نتایج جستجوی خود به آن رتبه خاصی بدهند. در نتیجه برای بالا بردن رتبه سایت خود از کلمات کلیدی مناسب در عنوان ها، متا تگ ها، هدینگ ها، نام فایل ها و محتوایتان استفاده کنید. تمرکز خود را زمان سئوی سایتتان روی سئوی داخلی و خارجی به یک شکل بگذارید و یکی را فدای دیگری نکنید.

9. مطابقت با نیاز بازدیدکنندگان

به افرادی فکر کنید که می خواهند به وب سایت شما بیایند و از آن استفاده کنند. اگر وب سایتی را طراحی می کنید که در مورد پوشش مردان است باید محتوا و طراحی آن مطابق با این موضوع باشد. همیشه نیاز و خواسته کاربر را در اولویت خود قرار دهید.

10. صفحه انتقادات و پیشنهادات را فراموش نکنید

بخش تماس با ما را می توان تکمیل کننده ویژگی های یک سایت خوب دانست. در این بخش مخاطبان سؤال های خود را در مورد سؤالاتشان می پرسند یا انتقاد می کنند. به کمک این بازخوردها می توانید در سایت خود تغییرات مؤثر دهید.

11. صفحه درباره ی ما

یکی دیگر از ویژگی های یک وب سایت خوب، بخش درباره ما است. این صفحه به مخاطبان کمک می کند تا در مورد کسب و کار شما اطلاعات کسب کنند.

در این قسمت به کمک کد گوگل مپ محل شرکت خود را روی نقشه نشان  دهید. ساعات کاری آن را مشخص کنید و شماره تلفن و آدرس ایمیلتان را قرار دهید. همچنین می توانید خودتان یا سایر عوامل مؤثر در شرکتتان را معرفی کنید.

12. همه چیز را در جای خود قرار داردن

یکی دیگر از ویژگی های یک وب سایت خوب قرار دادن هر چیزی در جای خود است. همان طور که می دانید در وب سایت ها بخش های صفحه اصلی، پایین صفحه، درباره ما، تماس با ما و سوال های متداول وجود دارند که در هر کدام باید موارد مربوط به خود قرار گیرد. اجازه دهید دو مورد از آن ها را توضیح دهیم.

13. استفاده از فراخوان به عمل های واضح

اگر در سایت خود درخواستی از بازدیدکنندگان نکنید، یقیناً کاری انجام نمی دهند. در جاهای مختلف سایت خود کارهایی را که دوست دارید (مانند به اشتراک گذاری مطالب) از کاربر بخواهید و دکمه های فراخوان به عمل واضحی را استفاده کنید.

14. قابل اعتماد بودن

آیا سایت شما قابل اعتماد است؟ آیا مطالب به روز را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد؟ قابل اعتماد بودن یکی دیگر از ویژگی های یک سایت خوب است که روی تصمیم کاربران برای بازگشت به آن تأثیر می گذارد.